Werking koppeling

Er zitten koppelingsschoentjes in de koppeling die met trekveertjes naar binnen gehouden worden.  Bij stationair toerental maken ze geen contact met de bus eromheen die in verbinding staat met het achterwiel,  je motor kan nu vrij draaien. Als je gas geeft worden ze naar buiten geslingerd tegen het koppelingshuis(die bus) aan en wordt er kracht op het achterwiel gebracht. Maar doordat de kracht waarmee de schoentjes op het koppelingshuis er omheen drukken (en dus de weerstand die de motor krijgt) afhangt van het toerental zal de moter dus tijdens het optrekken uit stilstand op een bepaald toerental draaien. Dit toerental kun je regelen met de sterkte van de veertjes. Na een aantal seconden optrekken hebben de schoentjes zich volledig vastgedrukt tegen de bus en neemt de vario de versnelling over, hierdoor hoor je een overgang van het toerental, meestal van laag naar hoog. Behalve dan natuurlijk wanneer je scooter zo goed afgesteld is dat het koppelingstoerental precies gelijk is aan dat van de vario. Dan hoor je de overgang van de koppeling naar de vario niet; hij trekt dan meteen door van 0 km/h tot de topsnelheid.

 

Tuning

De sterkte van de trekveertjes bepaalt dus het toerental waarmee je wegtrekt vanuit stilstand. Net als bij de vario moet je hier weer het toerental zien te krijgen waarbij je motor het meeste vermogen heeft. Zwaardere trekveertjes betekent hoger toerental voordat je wegrijdt. Te zwaar betekent te veel toeren en nooit wegkomen. Te licht betekent dat je te weinig toeren hebt gemaakt om op te trekken. Net als bij de vario geldt hier ook dat je beter te lage dan te hoge toeren kunt hebben, vooral omdat anders je schoentjes te veel slippen en erg snel slijten. (Om de koppeling los te draaien heb je een speciale sleutel/klem nodig om het koppelingshuis vast te zetten)

Malossi Delta Clutch

Deze koppeling is erg gemakkelijk verstelbaar door de plaatjes waar de trekveertjes aanhangen te verschuiven. Ook kan je naar natuurlijk nog andere trekveertjes plaatsen.
Wat ook opvalt zijn de lange stroken frictiemateriaal die voor een optimale grip zorgen.

Polini Speed Clutch

Dit is de nieuwe koppeling van Polini die normaalgezien beter zou moeten zijn dan de concurent Malossi. Het is een heel nieuw principe van techniek maar het schijnt erg goed te werken
Doordat

 


 

Drukveer


De drukveer hoort eigenlijk niet bij de koppeling maar, samen met de poelie, bij de vario, deze drukt de poelie tegen de snaar en zorgt zo voor een constante spanning op de snaar. Een zwaardere drukveer betekent dus een hogere spanning op de snaar en zul je ook zwaardere rollen nodig hebben. Hiermee kun je het rijgedrag verbeteren, sneller optrekken en je scooter kan sneller reageren bij opnieuw gasgeven. Maar het rijgedrag heeft eigenlijk vooral te maken met de verhouding tussen rollengewicht en druk van de veer.

De huls die vaak in de drukveer zit is een soort begrenzer en kan eruit gehaald worden, dat rijdt meestal beter. Een zwaardere drukveer helpt ook tegen het slippen van de snaar bij lage snelheden als er een grotere cilinder is geplaatst.

Een nieuwe koppeling van Malossi of Polini zorgt dat je sneller kunt optrekken. Het heeft echter weinig met topsnelheid te maken. Bij een dure koppeling zit er een stelschroef op waarmee je de trekkracht van de trekveertjes kunt regelen, dus niet meer irritant verwisselen van veertjes. Alleen als je geen goeie monteur bent kan dit nog wel eens een probleem zijn, omdat je alle drie de stelschroeven op de zelfde plek moet vast draaien. Anders slijten de schoentjes niet even snel en kan je je koppeling vermoeren.
 

     sterktes verhouding

 

Malossi drukveren

Drukveren zijn onderling van merk gewoon niet te vergelijken, de percentages kloppen onderling dus ook niet.
De percentages bij Malossi betekenen hoeveel % sterker ze zijn dan de originele veer.
Dit is het hele drukveer verhaal qua Malossi, in sterkte van links naar rechts :

Minarelli : wit - geel - rood
Honda / Kymco / Peugeot / Piaggio : geel & rood
Kymco / Peugeot / Piaggio = 105mm : wit - groen - paars - blauw
voor Piaggio Zip / Sfera = 107mm : geel - rood - blauw

 

trekveren

 

Je trekveren zitten in je koppeling. De trekveren heb je in verschillende sterktes zodat de koppeling, als je strakke trekveren hebt, niet bij een te laag toerental uit zet zodat je te traag op trekt. Dus hoe strakker ze zijn hoe hoger het toerental moet zijn om weg te kunnen komen. Dat is nodig omdat snelle cilinders soms in lage toeren niet snel zijn...Dus als ze dan in hoge toeren zitten gelijk snel weg rijden en snel doortrekken. De koppeling gebruik je maar tot een kilometer of 20, daarboven is voor rekening van de vario...

 

Sterktes


Je hebt verschillende sterktes. Elke sterkte heeft een aparte kleur, dat is makkelijker om aan te geven hoe sterk die is. Een paar voorbeelden van sterktes zijn: wit, geel, groen, blauw, rood, zwart...

 

adres
© Copyright 2003-2010 Scooter-power.nl. All rights reserved.