Cilinder Monteren

Benodigdheden:

- Cilinder compleet en zuiger en een Small end naaldlager.
- Pakkingen
- Gereedschap
- Momentsleutel en drijifpennen
- Pakkingschraper

LET OP- Gebruik circlips met een oogje of liefst geen. Met 2 ogen moet periodiek vervangen worden.

Demonteren v/d oude cilinder:

Draai de kopmoeren kruislings los. Pak de cilinderkop eraf. Schuif de cilinder eraf tot de zuiger net niet uit de cilinder komt. Haal met een goede punttang de circlipjes eruit. Haal vervolgens de pistonpen eruit. Als hij niet wil. Ondersteunt iemand anders de drijifstang aan de andere kant, terwijl iemand anders voorzichtig de pistonpen eruit tikt met een drijfpen.
Je pakt nu de cilinder met zuiger er in een keer af. Vang de drijfstang op.
Haal het oude small end lager eruit. Haal de oude voetpakking van je carter. Schraap het evt eraf met de pakking schraper. Maak het goed schoon!

Monteren v/d nieuwe cilinder:

Smeer een dunne film olie op de cilinderwand, monteer eerst de zuiger in de cilinder met het pijlte richting uitlaatpoort. Mits anders aangegeven in wp handboek. Laat de zuiger onder bij het hemd een stuk uit de cilinder steken, niet tever maar dat het gat voor de pistonpen vrij is. Monteer alvast een circlip in de zuiger aan die kant waar je het moeilijkste bij kan. Plaats eerst de voetpakking en het nieuwe small end lager. Vervolgens schuif je de cilinder op de tapeinden. Tot het small end gelijk zit met het gat van je zuiger. Schuif de pistonpen erin, duw hem goed op zijn plek met een drijfpen. Plaats de andere circlip. Schuif de cilinder tot aan de voetpakking op het carter. Plaats de koppakking of indien deze al in de kop zit o.a bij LC modellen gelijk met de kop. Daarna je cilinderkop. Draai de kopmoeren eerst kruislings rustig aan. Vervolgens met de momentsleutel aanhalen tot wp handboek aangegeven waarde. Dit is afhankelijk v.h model. Handvast kan maar is niet aan te raden. Doe het dan ook echt handvast. Te vast betekent beschadiging aan de cilinder.

Aandraai-moment:

Minarelli 50/70 cc gietijzer:

14 Newtonmeter.

Minarelli 50/70cc aluminium:

12 Newtonmeter

Peugeot 50/70 cc aluminium:

11 Newtonmeter

Piaggio 50/70cc gietijzer:

12,5 Newtonmeter

Piaggio 50/70cc aluminium:

10,5 Newtonmeter

Morini 50/70cc gietijzer:

13,5 Newtonmeter

Morini 50/70cc aluminium:

11,5 Newtonmeter

adres
© Copyright 2003-2010 Scooter-power.nl. All rights reserved.